PREGĂTIRE PENTRU VIITOAREA CARIERĂ ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR

INSTITUTOR: PERENI NACOV TEODORA AMALIA

LICEUL TEORETIC „JEAN LOUIS CALDERON” TIMIŞOARA

„PREGĂTIRE PENTRU VIITOAREA CARIERĂ ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR”

Activităţile desfăşurate cu elevii în cadrul unor proiecte, parteneriate şi programe educative au un rol important în construcţia despre lume şi viaţă a elevilor, începând cu primii ani de şcoală; lucrul în echipă, socializarea, participarea activă la viaţa culturală a comunităţii sprijină formularea personalităţii acestora, formularea atitudinii ocupaţionale, ajutând la conturarea treptată a opţiunii pentro o viitoare carieră. Sunt prezentate activităţile de bună practică, desfăşurate cu clasa a III-a A (Liceul „Jean Louis Calderon” Timişoara), pe perioada ultimilor trei ani (cls. I, a II-a, a III-a), în legătură cu subiectul în studiu. Elevii îşi îmbăgăţesc imaginea asupra profesiilor, le sunt oferite aşternative, orizonturi mai largi de integrare socio-profesională ulterioară. În acest domeniu, al orientării şcolare şi profesionale, dascălul poate aduce ceva nou, anumite faţete ale muncii nu pot fi transmise în ore abişnuite de curs, presupun contacte directe şi experienţe nemijlocite cu oameni, materiale, activităţi fizice şi intelectuale din lumea muncii. În centrul preocupărilor directe ale activităţilor extraşcolare se poate afla punerea în aplicare a unui model al dezvoltării carierei. Aceasta înseamnă focalizarea atenţiei pe direcţiile:

1.Dezvoltarea personală a individului

a.autocunoaşterea

b.înţelegerea identităţii sinelui, ca parte şi întreg

c.înţelegerea ambianţei sociale şi economice în care trăieşte

2.Dezvoltarea în planul educaţiei şi formării profesionale

d.autoevaluarea potenţialului intelectual (calităţi, posibilităţi de dezvoltare, puncte forte)

e.identificarea motivelor care dinamizează activitatea de învăţare şi dezvoltare intelecutală

f.înţelegerea lumii educaţiei, a rolului şi finalizării acesteia 3.Dezvoltarea în planul carierei

g.înţelegerea proceselor economice şi sociale care sunt peronal accesibile: familie, economie, profesie, salariu, proprietare, bani, bunuri materiale şi culturale

h.conştientizarea valorii personale pe piaţa forţei de muncă (ce ofer, ce pot pretinde, ce calităţi şi ce defecte am)

i.diversiunea muncii (fizică, intelectuală, servicii, comerţ, etc.)

j.timp liber – activităţi comunicare, viaţă personală, familie, etc..

Temele avute în vedere, când se face „educaţie pentru carieră” sunt: – autocunoaşterea, autoevaluarea

– lumea muncii: producţie, salar, şomaj, antreprenoriat

– aspecte psiho-sociale, juridice ale muncii – exploatarea diversităţii profesiilor, meseriilor, etc. din mediul de viaţă imediat, comunitar, regional – exemple de aplicare a cunoştinţelor şcolare în viaţa practică

Şcoala trebuie să permită întegrarea socială rapidă, flaxibilitatea, iniţiativa şi rezolvarea problemelor, diminiarea imprevizibilului sau a hazardului, în alegerea carierei.

Şcoala trebuie să sprijine integrarea în piaţă a forţei de muncă a „produselor” sale. Ea trebuie să valorizeze la maxim fiecare individ, prin stimularea intelectuală a elevilor, aptitudinilor, atitudinilor şi trăsăturilor de personalitate.

Şcoala trebuie să dovedească o tot mai mare flexibilitate, capacitate de adaptare şi obţinerea unui ridicat nivel de educaţie şi formare a viitoarei forţe de muncă rapid angajabilă şi productivă.

Educaţia pentru carieră include şi subiecte care aparent nu sunt legate direct de exercitarea unei profesii:

– viaţa de familie

– petrecerea timpului liber

– creşterea şi educarea copiilor

– valoarea şi calitatea vieţii

– economia familială

– modul de a face faţă situaţiilor dramamtice din viaţă: deces, divorţ, cataclisme naturale, şomaj, etc..

Elevii clasei, în ultimii trei ani au parcurs etape de cunoaştere pentru formarea opţiunii pentru o viitoare carier, prin vizite de documentare la ateliere de meserii (brutărie, coafură, atelier mecanic, tâmplărie, cât şi la fabrici: de păpuşi, de sticlărie, de podoabe de Crăciun, de mezeluri, sucuri, lactate, ţesături, etc. În decursul unor excursii tematice, au vizitat aeroportul, vama, Poliţia, Clubul Sportiv „Poli”, crescătorii de cai, de bovine, iazuri piscicole; au vizitat de asemenea muzee, expoziţii, biblioteci; au vizionat spectacole de teatru, balet, operă. Au vizitat mănăstiri şi instituţii de cult religios; monumente ale naturii; peşteri, trasee turistice.

Majoritatea obiectivelor vizitate au oferit elevilor oportunitatea de a „încerca”, puţin câte puţin, să experimenteze lucrul în domeniu.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: